Gorące tematy: Wolni i Solidarni Smoleńsk Zostań BLOGEREM! RSS Kontakt
Uwaga! Wygląda na to, że Twoja przeglądarka nie obsługuje JavaScript. JavaScript jest wymagany do poprawnego działania serwisu!
29 postów 1949 komentarzy

Prawda jest gwarancją wolności

Morskie piękności

ZACHOWAJ ARTYKUŁ POLEĆ ZNAJOMYM

Najpiękniejszymi statkami są żaglowce. Nic nie przebije widoku białych żagli na morzu. Statki napędzane silnikami jednak też mogą być piękne.

Przedstawiam mój wybór pięknych statków, napędzanych tylko silnikami. Nie uwzględniłam w nich żadnego statku wycieczkowego. Obecne wycieczkowce przypominają mi raczej bloki mieszkalne na wodzie i według mnie nie mogą aspirować do tytułu morskich piękności. Proszę o uzupełnienie mojej listy.

RMS Queen Mary 2

Ten statek powstał dzięki Titanicowi. Szef armatora, czyli firmy Cunard dysponująca licencją na przewozy transatlantyckie oglądnął film Titanic Jamesa Camerona i powziął decyzję o budowie nowego liniowca, który będzie pływał na trasie Southampton ― Nowy Jork. Gdyby nie ta decyzja już żaden statek nie pływałby na tej trasie. A tak, od 2004 roku Queen Mary 2 trzydzieści razy do roku odbywa swój rejs. Ma ona 345 m długości, 41 m szerokości 72 m wysokości. 

 

RMS Mauretania

Słynna, najszybsza Mauretania, wielkorotna zdobywczyni Błękitnej Wstęgi Atlantyku (trofeum dla statku przebywającego Atlantyk w najkrótszym czasie). Jedna z trzech siostrzanych statków (Lusitania i Aquitania) Cunarda. Do czasów pojawienia się Olympica i Titanica uchodziła za najelegantszy statek.

 

RMS Queen Mary

Brytyjski liniowiec pasażerski zbudowany w 1934 roku o długości 311 metrów. W 1936 roku zdobył Błękitną Wstęgę Atlantyku z prędkością prawie 32 węzłów. Nazwany na cześć małżonki króla Jerzego V. W czasie wojny był wojennym transportowcem i do niego należy rekord świata w przewozie ludzi, bowiem przewiózł 16000 żołnierzy w jednym rejsie. Grał rolę Titanica (w filmie a 1979 roku) oraz jako Titanic IIi główną rolę w filmie Tragedia Posejdona.

 

RMS Queen Elizabeth

Druga królowa Cunarda była gotowa w 1940 roku. Był to wtedy największy statek na świecie. Nie odbył się jego tradycyjny dziewiczy rejs, trwała wojna. W tajemnicy, w swoim pierwszym rejsie popłynął do Nowego gdzie został transportowcem wojska. Był nim do 1946 roku. Poźniej pływał na atlantyckich trasach. W siedemdziesiątych latach został sprzedany do Hongkonu i w tajemniczych okolicznościach spłonął.

 

MS Niew Amsterdam

To holenderski liniowiec pasażerski z 1938 roku. Ten statek był wizytówką Holandii i uważany za najładniejszy ich statek. Jego wnętrze było imponujące, stworzone przez najlepszych holenderskich artystów i docenione przez psażerów, którzy lubili dyskretną elegancję.

 

SS Ile de France

Francuski liniowiec pasażerski z 1927 roku. Po wojnie przebudowany (usunięcie trzech kominów). Uratował 750 rozbitków w katastrofie statku SS Andrea Doria.


 

SS America

Amerykański liniowiec pasażerski wybudowany w 1940 roku. W 1964 roku został sprzedany, zmienił nazwę na Australis i stał się statkiem wycieczkowym z jedną klasą. W 1994 roku ponownie sprzedany i został nazwany American Star. W czasie transportu na miejsce przeznaczenia zerwał się z holu i osiadł na mieliźnie w pobliżu Wysp Kanaryjskich. Po pewnym czasie rufa oderwała się od statku i zatonęła. W 2005 część pozostała część statku przewróciła się. Obecnie cała jest pod wodą. Na zdjęciu jest na pierwszym planie.

 

SS Normandie

Słynna piękność była francuskim liniowcem zbudowanym w 1932 roku. Była nie tylko piękna, ale też największa i najszybsza, zdobywając Błękitną Wstęgę Atlantyku.

Normandie była zjawiskiem i klasą samą dla siebie, realizacją najśmielszych marzeń techników, architektów, artystów i tysięcy wykonawców rozsianych w całej Francji i dumnych w tym wspaniałym dziele geniuszu ludzkiego, nazywanym klejnotem francuskiej marynarki handlowej. Dodajmy, że była klejnotem nie tylko marynarki francuskiej lecz okrętów wszystkich czasów, szczytową syntezą techniki i sztuki. [cytat z książki Transatlantyki]

 

RMS Lusitania

Siostrzany statek popłynął w rejs pół roku wcześniej niż Mauretania. W kolejnym rejsie ustanowił rekord przebycia Atlantyku w czasie mniejszym niż pięć dni. W czasie I wojny światowej został storpedowany przez niemiecki okręt wojenny i poszedł na dno w czasie 18 minut, a z nim około 1200 osób. Płynęło na nim ponad stu Amerykanów, którzy zginęli. Atak na ten statek był powodem przystąpienia do I wojny światowej przez USA.

 

MS Gripsholm

Szwedzki liniowiec z 1957 pływający z Göteborgu do Nowego Jorku przez czternaście lat. Później parę lat był wycieczkowcem. W 2001 roku płynąc na zezłomowanie zatonął (południowa Afryka).

 

SS United States

Amerykański liniowiec z 1952 roku. Zbudowany został tak, aby w przypadku wojny mógł zostać transportowcem wojska mogącym pomieścić 14000 żołnierzy. W swoim pierwszym rejsie zdobył Błękitną Wstęgę Atlantyku. jest ostatnim liniowcem, który zdobył to trofeum Po 17 latach pływania na atlantyckich trasach został wycofany. Stoi w porcie w Filadelfii. Na zdjęciu z tyłu.

 

RMS Queen Elizabeth 2

Brytyjski liniowiec z 1969 roku, później wycieczkowiec. Obecnie ma być pływającym hotelem.

 

TSS Michelangelo

Jeden z dwóch ostatnich dużych włoskich liniowców kursujących na trasie Genua ― Nowy Jork. Jego bliźniakiem był powstały trochę później Rafaello. W sylwetce zwracają uwagę ażurowe kominy przykryte wielką, ważącą 11 ton płytą. Płyta ta miała usprawniać odrzut dymu z kominów.

 

SS Andrea Doria

Liniowiec z 1953 roku, który zapoczątkował nowoczesny typ statku z tzw. szkoły włoskiej. Jego bliźniakiem był Cristoforo Colombo. 25 lipca 1956 roku doszło do zderzenia ze statkiem MS Stockholm koło wyspy Nantucket (USA). Była to tzw. katastrofa radarowa, kiedy w tamtych latach trudno było określić na podstawie ekranu rzeczywisty kurs statku. Silny przechył statku uniemożliwił spuszczanie wszystkich łodzi ratunkowych. Uratowały pasażerów statki przybywające z pomocą jak sprawca tej tragedii MS Stockholm (533 osoby), SS Ile de France (760 osób) i inne. Po jedenastu godzinach od zderzenia SS Andrea Doria zatonął. Zginęły 52 osoby, uratowano 1706 osób.

 

SS France

Francuski liniowiec z 1961 roku pływający na linii Le Havre ― Nowy Jork do 1974 roku. Od 1980 roku pływał jako wycieczkowiec i nazywał się SS Norway. Później jeszcze kilkakrotnie zmieniał właścicieli, zezłomowany w 2008 roku.

 

MS Polonia II

Muszę tutaj napisać o tym statku. Gdyby powstał, to dołączyłby do tej listy. A wielka szkoda, że skończyło się tylko na planach. Te plany powstały w latach 1962 ― 1964.

 

Na końcu najpiękniejszy statek wszech czasów, czyli RMS Titanic. Ja określam go jako: Piękno i proporcje. Natomiast forumowicz Manfred z polskiego forum o Titanicu (//www.statekmarzen.fora.pl) napisał zdanie, które najlepiej go charakteryzuje:

Był idealnym połączeniem potężnego liniowca i lekkiej, zwiewnej sylwetki jachtu.

 

Oznaczenia statków:
RMS (Royal Mail Ship albo Royal Mail Steamer) ― Statek Poczty Królewskiej, tj. przewożący pocztę brytyjską
SS, s/s (Steam Ship niekiedy: Sail Ship) ― Statek parowy lub Statek żaglowy
TSS (Turbine Steam Ship lub: Twin screw ship) ― Turbinowy statek parowy (lub: Statek dwuśrubowy)
MS, m/s (Motor Ship) ― Statek motorowy

Zdjęcia: Wikipedia 

Bibliografia:
Witold J. Urbanowicz — Transatlantyki. Zarys ich dziejów i techniki — Wydawnictwo Morskie — Gdańsk 1977
Wikipedia

KOMENTARZE

  • @ Leoparda
    Rzeczywiście - cudności!
  • @KOSSOBOR 20:50:41
    Taki statek ma coś w sobie z magii, chciałoby się stanąć na pokładzie. Ech, te marzenia :)
  • @
    Ciekawe zestawienie.
    Faktycznie Titanic był piękny. Szkoda, że zatonął.
  • @Ewa Rembikowska 22:41:09
    Style się zmieniały w okrętownictwie. To, co dla nas może nie jest teraz piękne podobało się sto lat temu. Wydaje mi się, że trudno zrobić zdjęcie statku, aby uwidocznić jego piękno. Dlatego może na niektórych zdjęciach nie widać ich urody, bo musiałam wziąść zdjęcia z Wikipedii.
  • @
    ..zaciekawił mnie MS Polonia II...kurde, przecież polski naród taki mądry i pracowity, a tyle planów zniweczonych..choćby motoryzacja..żeby w takim dużym kraju nie stworzyć polskiego samochodu...czesi mieli choć skody...polskie fiaty były na licencjach włoskich i klepane masowo...Beskid był tylko polskim prototypem, ale tak jak MS Polonia II zostało to zdziadowane...pozdrawiam niepoprawnie

    https://motoryzacja.interia.pl/samochody/producenci/news/beskid-byl-pierwszy,905123,320
  • @trybeus 09:20:56
    "MS Polonia II" byłby pięknym statkiem, sądzę, że mógłby być takim przełomem w stylach jakim było powstanie "Normandie".
    Dlaczego tak się działo i dalej dzieje? Komuś na tym zależy i to realizuje. Jak upadały stocznie, to mi mówiono, że Niemcy są w podobnej sytuacji, a je dotują, a w Turcji powstają nowe stocznie, bo to się opłaca. Bo statki muszą pływać i przewozić towary, nie da się ich zastąpić TIR-ami.
    Do tego przykładu z motoryzacji, który nie doczekał realizacji można dodać jeszcze upadek dwóch polskich, wtedy liczących się firm produkujących komputery. Najpierw Optimus, później Adax. Pozdrawiam
  • @Leoparda
    Witaj

    W moim prywatnym rankingu zdecydowanie wygrywają Normandie i France. Potem dałbym Queen Elisabeth 2. Takie spojrzenie marynarza i morskiego estety. Proporcje są tutaj idealne i idzie za tym dzielność morska, stateczność i ekonomika transportu.

    Sądzę, że z Polonią to na chwilę obecną byśmy się wygłupili. Jest faktycznie minimalne zapotrzebowanie na transatlantyckie przewozy i raczej jest to fanaberia dla bogaczy.

    Pozdrawiam
  • @jazgdyni 08:36:27
    Ahoj Marynarzu :)))))

    Te statki, które wybrałeś były piękne. Ten ranking, to jak konkurs na jakąś Miss. Wiadomo, że nie wszystkim podoba się to samo.

    Z tą "Polonią II" miałam na myśli tamte czasy. To były lata sześciesiąte. Choćby ją zbudowano na początku 70. lat i tak sylwetkę miała nowatorską. Bo ja, w tym rankingu wzięłąm pod uwagę tylko zewnętrzną sylwetkę. Bo jedynie to można porównać, nie wnętrza. Choć jak oglądam wnętrza nowych statków w Internecie wcale nie jestem zachwycona tym "przepychem".

    Projekt "Polonia II" byl bardzo udany. W tym moim rankingu nie mogło zabraknąć polskiego akcentu. Nasze statki były ładne, ale to nie ta najwyższa półka. A "Polonia II" byłaby w niej była gdyby powstała. Dlatego postanowiłam ją uwiecznić.

    Pozdrawiam serdecznie
  • @leoparda 17:34:23
    Odbywałem podróże do Ameryki Południowej na statku "Pawł Szwydkoj".
    Był to uniwersalny drobnicowiec z możliwością zabierania na pokład dwunastki pasażerów. I pływali tacy z nami - zazwyczaj ludzie dosyć bogaci, z fantazją i ochotą na rejs. Wnętrze statku było cudowne. Wykończone autentycznym, szlachetnym drewnem. Zaprojektowane ze smakiem. Kiedyś, bodajże w Malborku, mieliśmy Fabrykę Mebli Okrętowych.
    Nasi projektanci i wykonawcy wyposażali też część hotelową Queen Elizabeth 2. Kto to wie?


    Serdeczności
  • @jazgdyni 08:45:30
    Opłynąłeś cały świat, wspaniałe :))) Kiedyś byliśmy chyba morską potęgą, bo budowaliśmy wiele statków. Dzisiaj też niektore zakłady dostarczają części do co niektórych statków. O wyposażeniu QE2 przez Polaków nie słyszałam.
    Przy rysowaniu Queen Mary 2 (bo od tego rysunku zaczęłam się interesować innymi statkami) szukałam ciekawych rzeczy na jej temat. Są polskie akcenty.

    "Gruszka dziobowa "Queen Mary 2" została wykonana w Gdańsku przez stocznię Maritim, śruba okrętowa w Elblągu, a obudowy silników gondolowych w odlewni na terenie Zakładów Mechanicznych "Bumar-Labedy" w Gliwicach;

    Na dziesiątym pokładzie "Queen Mary 2" umieszczona jest rzeźba ze szkła pt. Zachód Słońca w Oceanie autorstwa polskiego architekta Tomasza Urbanowicza. Ma ona kształt elipsy (270x90 cm), wygiętej w łuk o promieniu 160 cm" (Wikipedia)

    Pozdrawiam sedecznie

OSTATNIE POSTY

więcej

ARCHIWUM POSTÓW

PnWtŚrCzPtSoNd
  12345
6789101112
13141516171819
20212223242526
2728293031  

ULUBIENI AUTORZY