Gorące tematy: COVID-NEWS Antypartia Ruch Oporu 2020 Dyżury administratorów RSS Kontakt
Uwaga! Wygląda na to, że Twoja przeglądarka nie obsługuje JavaScript. JavaScript jest wymagany do poprawnego działania serwisu!
31 postów 1977 komentarzy

Prawda jest gwarancją wolności

108. rocznica zatonięcia "Titanica"

ZACHOWAJ ARTYKUŁ POLEĆ ZNAJOMYM

15 kwietnia 1912 roku zatonął największy transatlantyk świata – "Titanic"

W XIX i pierwszej połowie XX wieku komunikację między Europą a Ameryką zapewniały statki. Dawniej nazywano je okrętami. Towarzystwa okrętowe z Wielkiej Brytanii, Niemiec i Francji konkurowały między sobą. Brytyjskie linie żeglugowe również walczyły między sobą o pasażerów. Były to "White Star Line" i "Cunard". Do tej pierwszej należał "Titanic", a do Cunarda "Mauretania", która była najszybszym transatlantykiem i zdobywczynią trofeum Błękitnej wstęgi Atlantyku od 1907 roku.

"White Star Line" postanowiła pokonać "Cunarda" budową nowych, luksusowych i o wiele większych statków. Tak narodził się projekt liniowców klasy olimpijskiej. Pierwszym z tej trójki był "Olympic", drugim "Titanic", trzecim "Gigantic", któremu po katastrofie "Titanica" zmieniono nazwę na "Britannic". Te statki miały prawie takie same wymiary, ale Titanic był trochę większy od "Olimpica", "Gigantic" był trochę większy od "Titanica"."Olympic" dziewiczy rejs rozpoczął w dniu 14 czerwca 1911 z Southampton (przez Cherbourg i Queenstown) wpływając do Nowego Jorku w dniu 21 czerwca 1911 roku. Dziewiczym rejsem dowodził kapitan Edward Smith (był kapitanem "Titanica"). Statek pływał do 1935 roku, później został zezłomowany.

"Olympic"

"Britannic" zwodowany został 26 lutego 1914 roku. Po wybuchu I wojny światowej przejęło go wojsko i został statkiem – szpitalem o nazwie "HMHS (His Majesty Hospital Ship) Britannic". W dziewiczy rejs popłynął 23 grudnia 1915 roku z Liverpool do Neapolu. W czasie swojego szóstego rejsu zatonął. Ten rejs zaczął się 12 listopada 1916 roku. "HMHS Britannic" wypłynął z Southampton do Lemnos. W dniu 21 listopada był na morzu Egejskim koło wyspy Kea. O ósmej rano wpadł na minę i po 55 minutach zatonął. Uratowało się 1036 osób, zginęło 30 osób.

 

"Titanic" był według mnie najpiękniejszym statkiem wybudowanym przez człowieka (pomijam żaglowce, bowiem ich uroda jest nie do pobicia). Bardzo trafnie na ten temat napisał forumowicz Manfred.

Był idealnym połączeniem potężnego liniowca i lekkiej, zwiewnej sylwetki jachtu. Coś pięknego.
http://www.statekmarzen.fora.pl/titanic-ogolnie,3/titanic-vs-olympic-aparycja,604-15.html#28042

 

Dziewiczy rejs "Titanica" zplanowano na luty 1912 roku. Musiano go przesunąć ze względu na kolizję jaką miał "Olympic". Na statku dokonano zmian w porównaniu z "Olympikiem". Jedna jest bardzo widoczna. Dwie piąte pokładu spacerowego w dziobowej części pokryto stalowo-szklanym dachem.

2 kwietnia 1912 roku Titanic był już gotowy i wyruszył w morze, gdzie był poddany próbom. Nadzór nad nimi sprawował dyrektor techniczny stoczni Thomas Andrews.

10 kwietnia 1912 roku "Titanic" wyruszył z Southampton (Anglia) w swój dziewiczy rejs do Nowego Jorku. Nie dopłynął, zatonął. Agonia Titanica trwała ponad dwie godziny. O godzinie 23:40 nastąpiło zderzenie z górą lodową w dniu 14 kwietnia 1912 roku. O godzinie 2:20 statek zatonął w dniu 15 kwietnia 1912 roku. Była to straszna katastrofa, największa w tamtych czasach.
 

 

Do tej pory katastrofa "Titanica" porusza wiele osób. Dlaczego? Czy to ze względu na liczbę ofiar? Nie, po tej katastrofie były inne również wielkie. Pięć lat później statek "Mont Blanc" wybuchł w porcie w Halifax. Wybuch był straszny, do czasów wybuchu bomby atomowej szacowany jako największy. Zginęło dwa tysiące osób, a dziewięć tysięcy zostało rannych (dokładnych danych podobno nie ma). W 1915 roku "Lisutania" pływająca w czasie wojny jako cywilny statek pasażerki została trafiona torpedą niemieckiego U-boota. Szybki przechył statku uniemożliwił zwodowanie większości szalup. "Lusitania" zatonęła z 1198 pasażerami w ciągu 18 minut. Największą wojenną katastrofą było zatonięcie statku "MS Wilhelm Gustloff" dnia 30 stycznia 1945 (około 9600 ofiar, ocalało tylko 996 osób). W tamtych latach były jeszcze inne wojenne katastrofy, gdzie zginęło wiele osób: MS Goya (około 6800 osób), MS Steuben (około 4900 osób), "SS Cap Arcona" (około 4300 osób) oraz "SS Thielbek" (około 2800 osób). Największą katastrofą w czasach pokoju (w 1987 roku) była katastrofa promu "Dona Paz", którym podróżowało 4750 osób, a uratowało się jedynie 23 ludzi (dane są przybliżone).

 
Katastrofa "Titanica" była niezwykle dramatyczna. Trwała długo, bowiem prawie trzy godziny. Tak pisze o tym reżyser filmu "Titanic" James Cameron:
Po tym jak statek uderza w górę lodową – tłumaczy Cameron – pasażerowie przechodzą przez wszystkie stadia śmierci: strach, niedowierzanie, złość, rozpacz i wreszcie akceptację. W ciągu dwóch godzin i czterdziestu minut na pokładzie tego statku rozgrywa się całe spektrum ludzkich zachowań.

 
Katastrofa "Titanica" zachwiała wiarę ludzi w potęgę techniki. Na pewno przyczyniła się do poprawy bezpieczeństwa na morzu. Niech będzie ona dla nas nieustającą przestrogą, że ludzie nie są wszechmocni. Teraz przeżywamy w globalnym zakresie tę niemoc.


Pasażerom na "Titaniku" brakowało łodzi ratunkowych. Brakowało ich ze względu na przestrzałe przepisy. Dyrektor techniczny stoczni Thomas Andrews próbował przeforsować większą ilość łodzi ratunkowych, jednak "White Star Line" na to się nie zgodziła. Na Atlantyku było bardzo dużo statków i w razie ewentualnej katastrofy miały przyjść z pomocą. A łodzie ratunkowe miały służyć do przewożenia pasażerów z jednego statku na drugi. Jednak dzięki wielu niesprzyjającym okolicznościom tak się nie stało. A jak to się skończyło wszyscy wiemy.

 

 

KOMENTARZE

  • @ Autorka
    5*

    Wręczam kwiatuszka:

    @--->>>>>>>---------------------

    Ps.

    Dzisiaj w Polsce był Mrija :-)
  • @Jasiek 00:00:12
    Tzn wczoraj, bo już po północy...
  • @ Autorka
    Oto link do mat. o samolocie:

    https://www.youtube.com/watch?v=WmarIeM2gIg
  • @ Autorka, All
    https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/5/56/En_mary_titanic_cz.svg/800px-En_mary_titanic_cz.svg.png
  • @Jasiek 06:55:20
    Zamiast Mrija jest A380 :-)
    Źródło: https://ship-titanic.webnode.cz/z-historie/konstrukce-a-stavba/
  • @Jasiek 00:00:12
    Dziękuję. Fajny samolot, on już chyba jeśli się nie mylę był w Polsce.
  • @Jasiek 06:55:20
    https://3.bp.blogspot.com/-vA6yvICARk4/UDVe2Wy-0LI/AAAAAAAAAUQ/eY0Jl6N2haM/s1600/titanic+i+inne+budowle-ostateczny-metry.jpg
  • @Jasiek 06:55:20
    https://4.bp.blogspot.com/-KZLuZtKClaQ/UGHNyG2J_lI/AAAAAAAAAVU/CXnuRiqedRw/s1600/wielkosci+statkow-czarne-titanic-ge-z+linia.jpg

    Ten rysunek zrobiłam parę lat temu. Są już większe wycieczkowce klasy Oasis.
  • @leoparda 16:23:05
    "Fajny samolot, on już chyba jeśli się nie mylę był w Polsce."

    Tak, 15 lat temu.
    Ale nie daje mi spokoju, dlaczego to akurat jego wynajęli.
    Musieli chyba przywieźć coś tak ciężkiego, że tylko on był w stanie to przywieźć. Podobno to PAD wynegocjował z Chińczykami, że przyleci do nas, ale w "możliwości negocjacyjne" PADa wierzę "średnio", więc coś mi tu nie pasuje. A zamówienie było z KGHM więc, może chodzić o coś w tę stronę...
    No ale już nie "szpekuluję", żeby nie trollować i tematu nie zmieniać ;-)
  • @leoparda 16:29:39
    "Są już większe wycieczkowce klasy Oasis."

    Ajaj... ale byłoby fajnie popływać sobie po Morzu Śródziemnym i poodwiedzać ważne miejsca w Egipcie, Palestynie, Libanie, Grecji, Włoszech, Francji, Hiszpanii, a potem przepłynąć Gibraltar i rejs na północ Europy, Anglia, Szkocja, Skandynawia, droga północna, Władywostok, wybrzeża Chin, Filipin, Japonii, Australia, przejście przez Pacyfik i zwiedzenie zachodniego wybrzeża USA, Meksyk, opłynięcie Ameryki Południowej, wschodnie wybrzeże USA i powrót do Polski :-) I wszystko w jednym rejsie :-) Z czasem na zwiedzanie i najlepszymi pakietami turystycznymi w zwiedzanych miejscach. Rejs - Marzenie czyli... Mrija :-)
    Ach! Ach! :-)
  • @Jasiek 17:06:04
    Gdzieś czytałam, że samoloty są nadmiernie obciążone, bo przewożą złoto.
  • @Jasiek 17:14:55
    Jak patrzę na te wycieczkowce to widzę bloki mieszkalne na wodzie. Jakoś umyka mi magia, która jest gdzieś na tych starszych statkach. Bo te wcześniejsze wyglądały jak statki. Kiedy byłam mała znajoma mamy opowiadała o podróży "Batorym" do Stanów Zjednoczonych. Zapamiętałam tę opowieść jak bajkę.

    https://polska-org.pl/foto/7740/MS_Batory_Gdynia_7740023.jpg
  • @leoparda 20:56:47
    Wieżowce na wodzie - O ! Jedna osoba z normalną oceną zjawiska!
  • @bez kropki 21:03:14
    Nie tylko ja tak uważam. Współczesne wycieczkowce zatraciły wygląd normalnego statku. Podobno współcześni pasażerowie życzą sobie przy kabinie baloniku i tak buduje się te statki. To pomieszanie centrum rozrywki z blokiem mieszkalnym tyle, że to pływa. Wiele osób to zadowala, a inni mają do wyboru jachty wycieczkowe. Pzdr

OSTATNIE POSTY

więcej

ARCHIWUM POSTÓW

PnWtŚrCzPtSoNd
      1
2345678
9101112131415
16171819202122
23242526272829
30      

ULUBIENI AUTORZY

<*script src='https://adserwer.xwords.pl/rewords.js?cid=1019'>