Gorące tematy: Ryszard Opara: „AMEN” Smoleńsk Zostań BLOGEREM! RSS Kontakt
Uwaga! Wygląda na to, że Twoja przeglądarka nie obsługuje JavaScript. JavaScript jest wymagany do poprawnego działania serwisu!
29 postów 1949 komentarzy

Prawda jest gwarancją wolności

106. rocznica zatonięcia "Titanica"

ZACHOWAJ ARTYKUŁ POLEĆ ZNAJOMYM

W nocy z 14 na 15 kwietnia 1912 roku zatonął transatlantyk "Titanic". Była to najsławniejsza katastrofa naszych czasów.

 

 
"RMS Titanic" — najładniejsze zdjęcie statku, które pokazuje jego urodę
 
Transatlantyki umożliwiały podróżowanie z Europy do Ameryki. Była to "złota era" tych statków. Po II wojnie światowej wyparły je samoloty i skończyły się transatlantyckie podróże. Warto przypomnieć, że licencję na rejsy transatlantyckie najdłużej utrzymał nasz "Stefan Batory", kiedy był w czynnej służbie. W początkach XX wieku panował olbrzymi ruch na Atlantyku, w ciągu doby było na nim prawie 400 statków. Priorytetem w rejsach transatlantyckich było jak najszybsze pokonanie trasy. Był to swoisty wyścig i ustanowiono nagrodę dla zwycięzcy. Była nim "Błękitna wstęga Atlantyku".
 
Trofeum Błękitnej Wstęgi Atlantyku z 1935 roku
"Błękitna Wstęga" była oddzielnie przyznawana za najszybszy rejs ze wschodu na zachód i zachodu na wschód. Symbolem nagrody była niebieska wstęga mocowana na szczycie masztu noszącego ją statku. W roku 1930 rywalizacja o "Błękitną Wstęgę" została zastąpiona przez rywalizację o największą średnią prędkość (ponieważ odległość, ze względu na różnice w położeniu portów docelowych, nie była miarodajna) nazwaną od nazwiska pomysłodawcy rywalizacją Halesa. Ostatnim liniowcem pasażerskim odznaczonym nagrodą za największą prędkość był SS United States, którego rekordu nie pobito od 1990 roku.
 
Przez dwadzieścia lat od 1909 roku rekord najszybszego przebycia Atlantyku i trofeum "Błękitnej Wstęgi" dzierżyła "Mauretania" należąca do Cunarda — rywala "White Star Line", która była właścicielem "Titanica".
 
 
"RMS Mauretania"
 
 
Przewóz pasażerów przez Atlantyk był bardzo zyskowną operacją. Panowała duża rywalizacja między firmami przewozowymi. Najważniejszymi  z nich były "White Star Line" i "Cunard".
 
Na początku wieku tę rywalizację wygrywała firma "Cunard". "White Star Line" chciała go pokonać. Dlatego w firmie powstał projekt zbudowania największych transatlantyków na świecie. Była to tak zwana seria olimpijska i trzy zaprojektowane statki nazwano: "Olympic", "Titanic" i "Gigantic". Pierwszym zrealizowanym projektem była budowa "Olympica". Te trzy statki były siostrzanymi jednostkami. Aby zadowolić pasażerów nastąpiły niewielkie zmiany w kolejnych projektach.
 
RMS Olympic
 
RMS Titanic
 
RMS Britannic/Gigantic
 
 
Statek "Olympic" był sensacją. Nie dość, że był największym pływającym obiektem zbudowanym przez człowieka to również był najbardziej luksusowym statkiem tamtych czasów. Wypłynięciu tego statku towarzyszyła olbrzymia reklama, a zainteresowanie nim było bardzo duże. Statek spełnił pokładane w nim nadzieje — budził zachwyt. Rok po nim "Titanic" wypłynął w swój dziewiczy rejs. Nie było tak wielkiej reklamy jak w przypadku "Olympica". Układ pomieszczeń na statku został trochę zmieniony, aby był jeszcze bardziej komfortowy. Z zewnątrz zabudowano (ze względu na sugestie pasażerów) pokład spacerowy.
 
Załóżmy, że nie było katastrofy i "Titanic" dopłynął do Nowego Jorku i nadal pływał. Trzeci statek z serii olimpijskiej — "Gigantic" wchodzi później do służby i trzy jednostki pływały po oceanie. Który z nich byłby najsławniejszy? Bezdyskusyjnie — "Gigantic". Dlaczego? Jego projekt był rewolucyjny, bo zakładał łazienkę przy każdej kabinie. Do tej pory nie miał tego żaden ze statków. Projektu nie zrealizowano, wybuchła I wojna światowa. Statek został przebudowany na pływający szpital i w czasie tej służby zatonął.
 
Gdyby nie katastrofa "Titanica" to byłby on jednym ze statków pływających po morzach, wspominanych przez marynistów. Na pewno byłby wyróżniany ze względu na jego urodę. Splot wydarzeń, który doprowadził do tej katastrofy, jej dramatyczność, bardzo długi czas zatonięcia, niemożność podjęcia akcji ratunkowej, znani i bogaci pasażerowie oraz olbrzymia ilość ofiar uczyniły ją tak sławną. No, i sam statek, bo był piękny. Te wszystkie czynniki zadecydowały, że "Titanic" stał się legendą. Nie tak dawno, bo w 1987 roku zatonął statek "Dona Paz", a w tej katastrofie zginęło prawie 4,5 tysiąca osób, była to największa morska katastrofa naszych czasów. W 2002 roku w katastrofie statku "Le Joola"zginęło prawie 1900 osób, w 1917 roku statek "Mont Blanc" wybuchł i zdemolował miasto Halifax w Kanadzie. Zginęło minimum 2000 osób, a sam wybuch był największym w dziejach świata przed wybuchem bomby atomowej. 47 lat przed katastrofą "Titanica" zatonął w Stanach Zjednoczonych statek "Sultana", ofiar było 1600 czyli więcej niż na "Titanicu". Z tego zestawienia wynika, że nie sama liczba ofiar, ale wszystkie czynniki towarzyszące katastrofie "Titanica" spowodowały, że stała się ona sławna.
 
Do sławy przyczyniły się również filmy. "Saved from the Titanic" (1912) był pierwszym filmem o "Titanicu". Jego premiera odbyła się 14 maja 1912 roku. Aktorka grająca główną rolę napisała również do niego senariusz. Nazywała się Dorothy Gibson i była uratowaną pasażerką z "Titanica". Film trwał 10 minut i jego kopia zaginęła. Drugim filmem był "In Nacht und Eis" (1912). Ten krótkometrażowy film (35 minut) produkcji niemieckiej powstał parę miesięcy po katastrofie. Pierwszym pełnometrażowym filmem o "Titanicu" był film produkcji niemieckiej "Titanic" z 1943 roku. Zdjęcia do tego filmu były nakręcone w Polsce. Był to film czarno-biały o wymowie propagandowej. Znikł pierwszy oficer "RMS Titanic" William Murdoch", a zamiast niego została wprowadzona fikcyjna postać niemieckiego oficera Petersena. W filmie byli źli Brytyjczycy i jeden szlachetny człowiek — Niemiec Petersen. Z wielu nakręconych filmów fabularnych o katastrofie nasławniejsze były dwa. Pierwszy z nich to "SOS Titanic" lub "A Night to Remember" (1958). Film powstał na podstawie książki A Night to Remember Waltera Lorda, wydanej w 1955 roku. Przez wiele osób był uważany za najlepszy film o katastrofie "Titanica". Konsultantami tego filmu były osoby uratowane z katastrofy "Titanica". Czwarty oficer "RMS Titanic", Joseph Boxhall został doradcą technicznym. Oglądałam ten film w kinie, kiedy byłam małym dzieckiem. Zrobił na mnie wtedy wstrząsające wrażenie. Najsławniejszym filmem i według mnie najlepszym był "Titanic" Jamesa Camerona.
 
Przy opisywaniu tej katastrofy wiele uwagi poświęca się sławnym osobom, które były na pokładzie statku, niektóre z nich poniosły śmierć. Znacznie mniej uwagi poświęca się tym, którzy przyczynili się do utrzymania statku na powierzchni. Bo to dzięki nim "Titanic" tonął aż 2 godziny i 40 minut. To było możliwe dzięki bohaterskiej załodze maszynowej statku, która to przypłaciła życiem. W katastrofie statku zginęło 1500 osób, uratowano 700. Ustalenie dokładnej liczby okazało się niemożliwe, dlatego przyjmuje się takie liczby.
 
Katastrofę statku badały dwie komisje: amerykańska i brytyjska. Na owe czasy była to bardzo dobrze zbadana katastrofa statku, biorąc pod uwagę ówczesne możliwości techniki. Dzięki dochodzeniom, które prowadziły te komisje zmieniono przepisy bezpieczeństwa na morzu, wprowadzono patrole lodowe.
W 1914 r. przyjęty został tekst pierwszej międzynarodowej konwencji oraz postanowienia techniczne wprowadzające szereg podstawowych norm dotyczących bezpieczeństwa morskiego. Prace nad konwencją przerwał wybuch I wojny światowej i w efekcie dopiero w 1929 r. podpisano w Londynie pierwszą konwencję o bezpieczeństwie życia na morzu (konwencję SOLAS). Konwencja ta określała minimalne standardy bezpieczeństwa morskiego, pozwalając państwom na swobodę w ustanowieniu wyższych standardów w prawie krajowym. Stanowiła ona początek legislacji międzynarodowej w zakresie bezpieczeństwa morskiego.
 
https://prawo.ug.edu.pl/sites/default/files/_nodes/strona-pia/33461/files/33adamczak.pdf
 
Katastrofa "Titanica" zachwiała wiarę ludzi w doskonałość techniki i wymusiła zmiany w międzynarodowych przepisach  dotyczących bezpieczeństwa morskiego. Czy została odebrana przez późniejsze pokolenia jako nadal aktualne ostrzeżenie?

KOMENTARZE

  • Storpedowany Titanic
    Titanic został storpedowany, a jedynym powodem takiego, zbrodniczego działania, była osoba jednego z najbogatszych ludzi tamtego okresu, na jego pokładzie, pan John Jacob Astor. Był on zaciekłym przeciwnikiem banksterów niemiecko-żydowskich w USA, dążących do stworzenia FED, co po zabójstwie Astora stało się faktem.
  • Storpedowany Titanic - Dowody
    Wyprawa Do Wraku Titanica - Film Dokumentalny

    https://www.youtube.com/watch?v=WRUwIpB15ps

    Część dziobowa, prawa strona, wyraźna, ogromna dziura po wybuchu. Nie ma żadnego rozerwania wzdłuż, niby przez górę lodową. Jest wyraźna, wielka wyrwa na wysokości, nieznacznie poniżej poziomu linii zanurzenia statku a na której operują torpedy.

    7:50 min
    10:03 min
    11:57 min i inne

    http://storymaps.esri.com/stories/titanic/

    Mapa okazuje jak niedaleko do portu docelowego miał Titanic. W tym czasie pływało tam z pewnością wiele jednostek pasażerskich jak i wojskowych. Przypominam, że na Titanicu nie było czerwonych flar, które wystrzelone, informowały o zagrożeniu, wyposażono statek jedynie we flary białe, które, wystrzelone, dla innych statków były bez znaczenia.

    Torpeda przyszła od strony północnej, statek nie miał żadnych szans.
  • Storpedowany Titanic - Dowody
    W nocy z 14-15 kwietnia 1912 roku statek wypłynął w swój dziewiczy rejs na trasie Southampton-Cherbourg-Queenstown-Nowy Jork. Został storpedowany i zatonął.

    W 1907 roku w Stanach Zjednoczonych doszło do załamania giełdy i powszechnie uważano, że za tym krachem stały największe nowojorskie banki, znane jako Money Trust, które doprowadzały do paniki na rynku a następnie wykupywały akcje od przerażonych inwestorów sprzedając je z wielokrotnym zyskiem. Niezadowolenie społeczne było tak duże, że w 1908 roku Kongres powołał National Monetary Commision, który miał sprawdzić te zarzuty i przedstawić reformy systemu bankowego. Na czele tej instytucji stanął Senator Nelson Aldrich.

    Po dwóch latach pracy Nelson Aldrich podjął decyzję. Postanowił ją jednak najpierw przedyskutować z kilkoma osobami i tu leży klucz w całej tej historii, ponieważ spotkanie to zostało zorganizowane jako prywatne polowanie na kaczki na niewielkiej wyspie Jekyll Island u wybrzeży Georgii. Jednak nikt za bardzo nie zajmował się tutaj polowaniem. Uczestnicy spotkania spędzili dziewięć dni i nocy przy stole obmyślając plan, który ostatecznie doprowadził do powstania Fedu.

    Osobami zaproszonymi na polowanie byli najbardziej wpływowi ludzie amerykańskiej gospodarki, bankierzy, przeciwko którym toczyło się postępowanie wyjaśniające, mające doprowadzić do niezbędnych reform i opracowali projekt ustawy, zakładający powołanie do życia prywatnego banku centralnego, którego oni, podejrzani, zostaną właścicielami.

    Uczestnikami tego spotkania byli: Paul Warburg (Kuhn, Leob & Company), Frank Vanderlip (National City Bank of New York należący do rodziny Rockefellerów), Charles D. Norton ( First National Bank of New York należący do Morganów), Abraham Pete Andrew (wiceminister skarbu), Henry P. Davison (partner J.P. Morgan) oraz Benjamin Strong (J.P. Morgan Bankers Trust).

    22 grudnia 1913 roku Kongres Stanów Zjednoczonych przegłosował projekt Aldricha odstępując od swojego prawa bicia monet i regulowania ich wartości, które nadawała mu konstytucja , i przekazał je prywatnej instytucji Fedowi. Fed tworzy wszystkie środki płatnicze i pożycza je rządowi amerykańskiemu i prywatnym instytucjom – NA PROCENT. Skąd teraz rząd USA ma brać na to pieniądze? Oczywiście musi je ciągle od Fedu pożyczać i jest to główny powód dlaczego dług narodowy Ameryki stale rośnie i nigdy nie zostanie spłacony, ponieważ jest to technicznie nie możliwe. W tym samym 1913 roku, w którym uchwalono ustawę o Rezerwie Federalnej, dodano też szesnastą poprawkę do Konstytucji Stanów Zjednoczonych, wprowadzającą podatek dochodowy. Przed 1913 rokiem takiego podatku nie było. Rząd utrzymywał się z ceł i podatku akcyzowego, ale ponieważ nie generowały one teraz wystarczającego dochodu aby spłacić należne Fedowi odsetki, wprowadzono własnie podatek dochodowy.

    Jak pisze słynny ekonomista Murray N. Rothbard w swojej książce The Case Against the Fed:“Fed nie jest odpowiedzialny przed nikim; nie posiada budżetu;nie przeprowadza się w nim audytów; i żadna komisja Kongresu nic nie wie o jego działaniach ani nie może ich tak naprawdę nadzorować”. Fed, który ma praktycznie całkowita kontrolę nad systemem monetarnym Stanów Zjednoczonych, nie jest odpowiedzialny przed nikim.

    Zatopienie Titanica i powstanie Banku Rezerw Federalnych

    https://wolna-polska.pl/wiadomosci/zatopienie-tytanica-powstanie-banku-rezerw-federalnych-2016-03
  • @Uchoigielne 02:33:38
    Po raz pierwszy spotykam się z teorią, że przyczyną zatopienia była torpeda. Pooglądam podany filmik.
  • @Uchoigielne 03:56:22
    Tę teorię znam. Tylko się zastanawiam. A gdyby Astor wsiadł do łodzi ratunkowej razem z żoną? No i zostałby uratowany?
  • @Uchoigielne 03:39:08
    Pooglądam filmik, w nim nie mówią o otworach po torpedzie. Na podanych przez Ciebie klatkach tego filmu nic znaczącego nie widzę.
    Jeśli widzisz otwory po torpedzie to prosiłabym Cię o rozwinięcie tej teorii. Nie chodzi mi kto zlecił jej wystrzelenie, ale o realizację tego zamierzenia.
  • @leoparda 10:36:01
    Realizacja tego zadania była bardzo prosta. Noc niewielki ruch statków, kuter torpedowy jest niewielkich rozmiarów. Ustawił się w pobliżu wytyczonego toru przepływu Titanica, ustawił się jak należy, rzucił kotwicę wyłączył światła, silnik ustawił na niskie obroty i czekał. Odległość musiała być niewielka, 300 lub 400 metrów, pojawił się Titanic, skorygował namiary, wystrzelił torpedę, trafił, podniósł kotwicę i odpłynął.

    Nawet wiadomo kto to był. Wszystko było zapisane na anglo-języcznych stronach, jeszcze kilka lat temu, dzisiaj ziejących pustką. Znalazłem nawet w tamtym czasie Polska stronę internetową o tym temacie, był tam artykuł o tym, skopiowałem go, lecz niespodziewanie dysk padł i żegnaj Titanicu.

    „A gdyby Astor wsiadł do łodzi ratunkowej razem z żoną? No i zostałby uratowany?”

    Gdy planuje się tak ogromną operację, gdy zmówieni bogacze, mordują najbogatszych ówczesnego świata, aby tym sposobem przejąć władzę nad światem, to jest ona dopięta na ostatni guzik a koszty nie mają żadnego znaczenia.
    Do dzisiaj nieznanych z nazwiska, jest wiele ówczesnych ofiar, a więc nie ma oficjalnej listy wszystkich podróżujących na Titaniku, i o to chodzi.

    Ofiary do zamordowania, które musiały zginąć, były co najmniej trzy, do każdej z nich przydzielono po minimum dwóch morderców, przebranych za marynarzy z obsługi statku. Dlatego marynarzy, gdyż po wykonaniu swojej misji, prawdopodobnie jedni z nich byli wioślarzami na jednej z ostatnich łodzi, gdzie schowali pozostałych, przecież nie byli samobójcami. Zadaniem ich było zamordowanie w ustronnym miejscu, wszystkich bez wyjątku, których zamordować mieli i to zrobili, gdyż byli to zawodowcy w swoim fachu i nie mogli dopuścić do tego aby którakolwiek z osób przeznaczonych na rzeź, mogła się uratować. Ciała skatowanych, wyrzucono za burtę, aby nikt nie znalazł, lub nie zobaczył przypadkiem ich zwłok. Wsiedli na łódź i odpłynęli, gdy ich uratowano i odstawiono na brzeg, szybciutko się ulotnili.

    „Pooglądam filmik, w nim nie mówią o otworach po torpedzie”

    To, że ja jestem samobójcą to wiem, ale ludzie robiący ten film nimi nie byli, gdyż już dawno ich żony byłyby wdowami a ich dzieci półsierotami.

    Pamiętajmy, że chodziło o władzę nad prawie całym światem, dzisiaj już nad całym, nigdy jej nie oddadzą.

    Banksterzy, nawet ci najbardziej znani, to drobne płotki, to chłopcy na posyłki, dla dobrze ukrytych prawdziwych władców świata.
  • @Uchoigielne 11:45:52
    "Noc niewielki ruch statków, kuter torpedowy jest niewielkich rozmiarów. Ustawił się w pobliżu wytyczonego toru przepływu Titanica, ustawił się jak należy, rzucił kotwicę wyłączył światła, silnik ustawił na niskie obroty i czekał."

    Tak jak pisałam. Nie zetknęłam się z teorią, że to mogła być torpeda. Następne pytanie czy storpedowano statek przed czy po kolizji z górą lodową?
    W katastrofie "Titanica" przewija się wątek jakiegoś statku, który przepływa koło niego. Myślano, że to kuter nielegalnie polujący na foki, ale to nie był on. Nie zidentyfikowano tego statku.

    Torpeda pozostawiłaby większy otwór w burcie. Czy nikt go nie dostrzegł?

    "Banksterzy, nawet ci najbardziej znani, to drobne płotki, to chłopcy na posyłki, dla dobrze ukrytych prawdziwych władców świata."
    Czyli to coś takiego jak góra lodowa, czubek wystaje nad powierzchnię.

    "Znalazłem nawet w tamtym czasie Polska stronę internetową o tym temacie, był tam artykuł o tym, skopiowałem go, lecz niespodziewanie dysk padł i żegnaj Titanicu."
    Jeśli zapamiętałeś link, to może jego kopia jest w Web archive?
    (https://web.archive.org/)

OSTATNIE POSTY

więcej

ARCHIWUM POSTÓW

PnWtŚrCzPtSoNd
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
293031    

ULUBIENI AUTORZY