Gorące tematy: Wolni i Solidarni Smoleńsk Zostań BLOGEREM! RSS Kontakt
Uwaga! Wygląda na to, że Twoja przeglądarka nie obsługuje JavaScript. JavaScript jest wymagany do poprawnego działania serwisu!
26 postów 1866 komentarzy

Prawda jest gwarancją wolności

Najbogatszy pasażer "Titanica"

ZACHOWAJ ARTYKUŁ POLEĆ ZNAJOMYM

Wielu milionerów płynęło na "Titanicu". To ich śmierć też przyczyniła się do wielkiego zainteresowania katastrofą "Titanica" oraz doprowadziła do zmian w przepisach bezpieczeństwa na morzu.

Najbogatszym pasażerem "Titanica" był John Jacob Astor IV posiadający w tamtych czasach 150 mln $. Podobno to dzisiaj kwota ponad dwa miliardy dolarów. Był jednym z najbogatszych ludzi w Stanach Zjednoczonych.

John Jacob Astor

John Jacob Astor urodził się 13 lipca 1864 roku w rodzinnej posiadłości w Rhinebeck (miasto w Stanach Zjednoczonych, w stanie Nowy Jork, w hrabstwie Dutchess). Był prawnukiem pierwszego amerykańskiego milionera. Kształcił się w szkole St. Paul (Concord w stanie New Hampshire), a później poszedł na Harvard. Po odbytej trzyletniej zagranicznej podróży po świecie (jak przystało młodemu dżentelmenowi tamtych czsów) zajął się rodzinnym biznesem. Twórcą rodzinnej fortuny rodziny Astorów był jego pradziadek — ubogi emigrant ze Szwabii, który w 1783 roku wyemigrował do Stanów Zjednoczonych. Po przyjeździe zajmował się handlem futrami. Uzyskaną z tego fortunę inwestował w nieruchomości w Nowym Jorku i jego okolicach. Na początku XX wieku Astorowie byli właścicielami kilku najdroższych budowli świata między innymi nowojorskiego Astoria Hotel oraz połowy Manhattanu.

 

Astor był bardzo ambitnym czlowiekiem, niektórzy twierdzili, że był pozbawiony wszelkich skrupułów. Podczas wojny hiszpansko-amerykanskiej wystawił własnym kosztem pułk ochotników i został jego dowódcą w randze pułkownika. Oddział stoczył jedną potyczkę. JJ Astor lubił pokazywać się w wojskowym mundurze i był zadowolony jak tytułowano go pułkownikiem. Lubił wystawne życie, jego garaż w posiadłości w Newport słynął z luksusowych osiemnastu limuzyn. Był ekscentrykiem. Posiadał własny pociąg, własną linię kolejową, a sam prowadził lokomotywę bawiąc się w maszynistę, a pasażerami byli znajomi milionerzy. Interesował się budową maszyn parowych, opatentował hamulec rowerowy, maszynę do budowy dróg i baterię akumulatorową. Napisał powieść science fiction "A Journey in other Worlds". Jej bohater, pułkownik Bearwarden miał wyprostować oś Ziemi tak, aby na planecie była zawsze wiosna. Astor przewidział w swojej książce, że w 2000 roku na ziemi powstanie ogólnoświatowa sieć telefoniczna oraz będzie wykorzystywana energia wiatrowa i słoneczna.

 

W 1891 roku ożenił się z Avą Willing, miał z nią dwójkę dzieci. Rozwiedli się w 1909 roku. W 1911 roku mając 47 lat ożenił się z 18-letnią Madleine Force. Był to niebywały skandal. W epoce edwardiańskiej rozwody były niedopuszczalne, z wyjątkiem niższych warstw społecznych, gdzie były dopuszczalne w ograniczonym zakresie. Hipokryzja w tamtych czasach sięgnęła zenitu zgodnie z zasadą: "zasady moralne można lekceważyć, ale pozory trzeba zachować". Gdyby John Astor wziął Madleine na swoje utrzymanie to wtedy postąpiłby zgodnie z ówczesnymi kategoriami. A małżeństwo z nią nie mieściło się w ówczesnych normach towarzyskich. Przy milionach Astora i jego kontaktach miał on olbrzymi problem ze znalezieniem duchownego, który udzieliłby mu ślubu. Kiedy znaleziono pastora, ten nie zgodził się na ślub w kościele. Ślub odbył się w sali balowej w rezydencji Astora.

 

Rezydencja Johna Astora w Nowym Jorku

 

Po ślubie państwo Astorowie wydali wiele imprez towarzyskich. Zostały one zbojkotowane przez towarzystwo, które wykluczyło ich ze swojego grona. Nic nie pomogło 150 milionów dolarów oraz jego pozycja w Stanach Zjednoczonych. Po takim afroncie małżonkowie doszli do wniosku, że najrozsądniej będzie wyjechać na pewien czas, aby cała sprawa przycichła. Wyruszyli w podróż po Europie i Egipcie. Z tej podróży wracali do domu na "Titanicu".

John Astor z  żoną Madleine

 

Po zderzeniu "Titanica" z górą lodową steward powiadomił państwa Astorów i przekazał polecenie kapitana, aby kobiety wyszły na pokład. Pani Astor przebrała się w czarne karakułowe futro, założyła diamentowy naszyjnik, ręce ukryła w mufce. Para nie od razu dotarła na pokład. Oboje poszli do sali treningowej, usiedli na mechanicznym koniu, a pan Astor rozciął kamizelkę ratunkową i pokazywał żonie z czego jest zbudowana. Pani Astor wsiadła do łodzi ratunkowej nr 4 przed godziną drugą. Była to siedemnasta ze spuszczonych szalup. Madleine bardzo długo czekała na wejście do szalupy. Może chciała być jak najdłużej z mężem? Bo wpuszczano najpierw kobiety i dzieci. John Astor zapytał oficera (Lightoller) czy może towarzyszyć żonie, bowiem jest ona w ciąży, ten jednak odmówił. John Astor został na pokładzie łodziowym w grupie milionerów (m. in. G.B. Widener, J.B. Thayer). Jak zginął Astor? Nie wiadomo. Być może zabił go komin "Titanica", bowiem jego ciało całe było w sadzy i nosiło ślady poważnych uszkodzeń. Gdy "Carpathia" z rozbitkami z "Titanica" przybyła do Nowego Jorku panią Astor odebrał ze statku jej pasierb Vincent i sekretarz męża.

 

Kablowiec użyty do wyławiania ciał z "Titanica" znalazł ciało Johna Astora. Mimo zmiażdżenia ciała dokonano jego identyfikacji po jego ubiorze i osobistych przedmiotach. Miał on na sobie garnitur z niebieskiej serży, koszulę z wyhaftowanym monogramem J.J.A. na kołnierzyku, złoty zegarek, złote spinki i pierścionek z trzema diamentami. Ciało odebrał jego syn Vincent. Astor został pochowany 4 maja 1912 roku na Cmentarzu Trójcy Świętej na Manhattanie w Nowym Jorku.

 

Pogrzeb Johna Astora

 

 Cztery miesiące po zatonięciu "Titanica" Madeleine Astor urodziła jemu drugiego syna — Johna Jakuba "Jakeya" Astora VI (1912-1992).

 

Postać Johna Jacoba Astora i jego żony Madleine zaprezentował James Cameron w swoim filmie "Titanic".

Eric Braeden jako Jahn Astor w filmie "Titanic" 1997

 

Bibliografia:

Geoffrey Marcus  Dziewicza podróż, Wydawnictwo Morskie, Gdańsk 1974

D.A. Butler ― Niezatapialny. Pełna historia RMS Titanic, Wydawnictwo Magnum 1998

W. Lord — Titanic. Pamiętna noc, Agora, Wydawnictwo książkowe 2016

"Titanic — kolekcja Hachette"

Zapisz

KOMENTARZE

  • @leoparda
    Witam, widzę że, Titanic stał się Pani konikiem, chylę czoła.

    Więc jako do specjalisty mam pytanie.
    Titanic to 1912rok, powstanie FED to 1913rok.
    Gdzieś czytałem, że na pokładzie byli pasażerowie przeciwni powstaniu FED.
    Moim zdaniem to jest klucz do rozwiązania tej "zagadki".
    Co Pani na to?

    Pozdrawiam
  • @wk..ny 17:21:14
    Konikiem "Titanic" stał się kiedyś, wtedy miałam więcej zapału. Teoria dotycząca zatopienia statku tak, aby wyeliminować trzech bogatych ludzi, którzy byli przeciwni powstaniu FED ma swoich zwolenników. Jednak mnie ona nie przekonuje. Dlaczego? Bo w niej za dużo wątpliwości i niewiadomych.
    Gdyby "Titanic" zatonął wskutek zamachu, ewidentnego błędu konstrukcyjnego itp. to można by podejrzewać celowe działanie. Jednak góra lodowa, splot niesamowitych okoliczności doprowadzających do katastrofy nie był do przewidzenia, a tym bardziej do zaplanowania. Tak samo jak przewidywanie, że Astor nie wsiądzie do łodzi ratunkowej. Bo przecież nie chciał żony zostawić samej. Gdyby jego żona wsiadła do szalupy po drugiej stronie statku to mógłby zostać razem z nią uratowany. A tak się nie stało.
  • @leoparda 18:07:16
    Dziękuję za odpowiedź. Tej góry lodowej jest Pani pewna?
    A błąd konstrukcyjny chyba został już udowodniony..
  • @wk..ny 18:30:15
    Czy jestem pewna góry lodowej? Za wiele osób ją widziało aby negować jej istnienie. Na tamte czasy "Titanic" spełniał wszystkie wymogi bezpieczeństwa wraz z ilością łodzi ratunkowych. Inne statki były podobnie budowane i pływały bez awarii. Ktoś kiedyś powiedział, że "Titanic" uratował o wiele więcej osób w przyszłości, niż zginęło w tej katastrofie.
  • @leoparda 18:51:44
    "Na tamte czasy "Titanic" spełniał wszystkie wymogi bezpieczeństwa wraz z ilością łodzi ratunkowych."

    Wikipedia podaje:
    "Ostatecznie na Titanicu, a początkowo także na Olympicu, pojawiło się tylko 20 szalup mogących pomieścić jedynie 1100 osób, czyli połowę pasażerów i członków załogi. W owych czasach takie rozwiązanie było jednak normą. Podobnie było z konkurentami Titanica, w tym Mauretanią i Lusitanią. Dopiero katastrofa Titanica zwróciła uwagę na archaiczność przepisów bezpieczeństwa i zmusiła wszystkich producentów do instalowania na statkach szalup w liczbie wystarczającej dla wszystkich pasażerów i członków załogi."

    Chciałbym zauważyć, że norma nie jest tożsama z wszystkimi wymogami bezpieczeństwa.

    I jeżeli ""Titanic" uratował o wiele więcej osób w przyszłości, niż zginęło w tej katastrofie", to znaczy to, że w.w.b. nie zostały spełnione i normy zmieniono.

    W związku z powyższym, zdanie: "Na tamte czasy "Titanic" spełniał wszystkie wymogi bezpieczeństwa wraz z ilością łodzi ratunkowych", jest zdaniem co najmniej mylącym.

    pOZDRAWIAM niePOPRAWNIE niePOLITYCZNIE

    Tuz z Talii
  • Titanica zbudowano w stoczni Harland & Wolff.
    Do dzis zachowal sie budynek gdzie inzynierowie rysowali. Ciekawa konstrukcja , przeszklone sciany i dach.Obecnie budynek odrestaurowany.
    https://titanic-foundation.org/our-heritage/drawing-offices-hq-building-hotel-project/
    Nizej podpisany mial zaszczyt pracowac z inzynierem o nazwisku Harland, potomkiem wlasciciela tej stoczni.
  • @wiedzajestwksiążkach 19:34:33
    Niestety, przepisy bezpieczeństwa w tamtych latach nie nadążały za rzeczywistością. Statki jakie budowano były olbrzymie i należało jak najszybciej zmienić przestarzałe przepisy. Bo ilość szalup zależała od tonażu. Nie przewidziano, że będzie się budować statki trzy lub cztery razy większe od maksymalnego tonażu uwzględnianego w przepisach. Takie statki powstawały, a przepisów nie zmieniano. Czyli według ówczesnych przepisów tak to wyglądało, niestety.
    A dlaczego nie dbano o wystarczającą ilość łodzi ratunkowych? Wtedy uważano, że łodzie ratunkowe będą służyły do transportu pasażerów na inny statek. Statków na Atlantyku było wtedy bardzo dużo. Były takie akcje ratunkowe. Dopiero katastrofa "Titanica" pokazała, że może wszystko się zmienić.
  • ...
    Titanic nigdy nie został zatopiony. Zatopiono bliźniaczy statek Olimpic. Zrobiono to na polecenie J.P. Morgana. Morgan rzeczywiście jest jednym z członków szajki, która utworzyła FED, acz pierwsze słyszę, by akurat z tego powodu zatopiono Olimpica (może była to korzyść dodatkowa dla zatapiającego?).
    https://www.youtube.com/watch?v=ZTy7hpj26Gc
    oraz w google: "john hamer titanic"
  • @powiew świeżości 04:08:30
    Ta teoria często się pojawia, ale nie jest to prawdą. Korzyści finansowej z zatopienia by nie było, jedynie strata. Bo ubezpieczenie "Titanica" było mniejsze niż koszt jego produkcji.
    Zamiana "Olympica" na "Titanica" miała nastąpić podobno jak "Olympic" został uszkodzony i miał zostać naprawiony A "Titanic" nie był jeszcze ukończony. Dwa statki stały obok siebie.

    https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/0/0e/Olympic_and_Titanic.jpg/1200px-Olympic_and_Titanic.jpg

    Po lewej stronie "Olympic", po prawej "Titanic".
    Tylko te statki, choć siostrzane to nie były jednakowe.

    http://3.bp.blogspot.com/-CdVj8fBbdGQ/UzdsDcmX58I/AAAAAAAAAqs/hpCIRQ3YxJI/s1600/Olympic+Titanic+bridge+wings.jpg

    http://www.paullee.com/titanic/olympice3.jpg

    Poza tym ich wnętrza były inaczej zbudowane. Nie było fizycznej możliwości, aby zamieniono obydwa statki i nikt z osób pracujących przy ich budowie/naprawie się nie zorientował. Może można było te tysiące ludzi przekupić? Można było. Tylko rodzi się pytanie czy po tej katastrofie, kiedy najbardziej poszkodowane okazały się rodziny załogi nikt z tych przekupionych ludzi nie załamałby się i nie wyjawił tajemnicy?

    Bob Ballard znajdując wrak "Titanica" odkrył, że posiada on numery fabryczne jakie nadała mu stocznia w budowie.

    Co jakiś czas pojawiają się filmiki, które odkrywają "nowe przyczyny" katastrofy "Titanica". Zapomina się, że w tamtych czasach wiele statków było budowane z takich samych materiałów i podobnie jak "Titanic" i jakoś pływały. Choćby siostrzana jednostka "Titanica" -- "Olympic" pływał przez 24 lata do zezłomowania.

OSTATNIE POSTY

więcej

ARCHIWUM POSTÓW

PnWtŚrCzPtSoNd
    123
45678910
11121314151617
18192021222324
25262728293031

ULUBIENI AUTORZY