Gorące tematy: Wolni i Solidarni Smoleńsk Zostań BLOGEREM! RSS Kontakt
Uwaga! Wygląda na to, że Twoja przeglądarka nie obsługuje JavaScript. JavaScript jest wymagany do poprawnego działania serwisu!
26 postów 1866 komentarzy

Prawda jest gwarancją wolności

103. rocznica zatonięcia "RMS Titanic"

ZACHOWAJ ARTYKUŁ POLEĆ ZNAJOMYM

Dzisiaj mija 103. rocznica katastrofy najsłynniejszego statku czyli "Titanica". Wiemy, że uderzył on w górę lodową i wskutek tego po około trzech godzinach zatonął.

Dlaczego zatonął Titanic? Do tej pory nie ustalono, dlaczego wpadł na górę lodową. Powinni byli ją zobaczyć obserwatorzy na bocianim gnieździe. Firma White Star Line, armator Titanica, w przeciwieństwie do innych armatorów miała specjalne stanowisko obserwatora. Zatrudniano na nie najlepszych. A oni zobaczyli górę lodową z odległości kilkuset metrów. Jest na ten temat teoria, że warunki atmosferyczne, które panowały w tę niezwykłą noc był specyficzne. W tym miejscu wystąpiło zjawisko mirażu, które nie pozwoliło dojrzeć góry lodowej z odległości paru mil, jak zwykle się je obserwowało. Takich niesamowitych przypadków w katastrofie Titanica było o wiele więcej. Jakby wszystko sprzysięgło się przeciwko temu statkowi.

Titanic przeszedł do legendy. Tę legendę utrwalają filmy. A powstało ich sporo, pierwszy zaraz parę miesięcy po katastrofie. Najsłynniejszymi filmami są Night to remember z 1958 roku oraz Titanic z 1997 roku. W filmie Night to remember konsultantem był czwarty oficer z Titanica Joseph Boxhall. W tym czarno-białm filmie widzimy jak Titanic tonie, wcześniej się nie przełamując. To nie był zgodne z prawdą jednak niektórzy świadkowie katastrofy tak to postrzegali. Legendą Titanica posłużono się w propagandzie. W 1943 roku w hitlerowskich Nimczech nakręcono film o katastrofie Titanica, gdzie przedstawiono złych Brytyjczyków i jedynego dobrego człowieka czyli pierwszego oficera, któremu zmieniono zarówno nazwisko jak i narodowość na niemiecką.

Na początku XX wieku połączenie Europy z Ameryką zapewniały linowce. Był ich tak wiele, że na Atlantyku bywało jednocześnie ponad trzysta statków. Armatorzy rywalizowali między sobą wielkością oraz wyposażeniem statków, bili się o Błękitną wstęgę Atlantyku. Jednak największe pieniądze zarabiali na pasażerach trzeciej klasy.

Dwóch najsłynniejszych armatorów rywalizowało między sobą. To Cunard ze słynną Mauretanią — zdobywczynią Błękitnej Wstęgi Atlantyku i White Star Line. Firma White Star Line chciała być lepsza od Cunarda i postanowiła zbudować luksusowe giganty, czyli statki tak zwanej klasy olimpijskiej. Pierwszy z nich to Olympic, drugi Titanic, trzeci Gigantic. Statki te nie miały szansy na zdobycie Błękitnej Wstęgi Atlantyku, więc postawiono na wielkość i luksus w wyposażeniu.

Ówczesne normy bezpieczeństwa był dość archaiczne, bowiem ilość szalup na statku nie zapewniała miejsca wszystkim pasażerom. Kierowano się tym, że w tamtych czasach na Atlantyku był tłok i w razie katastrofy szalupy miał służyć jako środek transportu między tonącym statkiem, a statkami go ratującymi. W katastrofie Titanica to zawiodło. Jednak według ówczesnych przepisów Titanic spełniał wszystkie normy bezpieczeństwa, a szalup ratunkowych miał więcej niż to było konieczne.

Titanic w swój dziewiczy rejs wypłynął  z dużym opóźnieniem. Najpierw jego siostrzany statek Olympic miał kolizję i wymagał pilnego remontu, następnie już po zwodowaniu (nie był ochrzczony) nastąpił strajk górników i nie było dostatecznej ilości węgla, aby statek mógł wypłynąć w planowanym terminie.

Titanic wypływa z Southampton 10 kwietnia 1912 roku w południe, następnie zawija do Cherbourga i kieruje się do Queenstown. A stamtąd już przed nim Atlantyk. 14 kwietnia 1912 roku o godzinie 23:40 uderza w gorę lodową i o 2:40 (lub 2:20) tonie. Dokładna liczba ofiar nie została ustalona, przyjmuje się że było to 1500 osób, a 700 się uratowało.Na pomoc rozbitkom przychodzi statek Carpathia, która zmienia swój kurs i później udaje się z nimi do Nowego Jorku.

Po dwu dniach od katatstrofy z portu Halifax w Kanadzie wyruszył pierwszy statek holowniczy CS Mackay-Bennet na poszukiwanie ciał rozbitków. Po nim wypływają jeszcze trzy. Wyławiają 328 ciał, do portu przywożą ich 210. Trzeciego maja 1912 roku następuje ich pogrzebanie na cmentarzu w Halifaksie.

Badaniem katastrofy Titanica zajmują się dwie komisje. Jedna to amerykańska komisja senatu USA, druga to brytyjska komisja Izby Handlu. Można się dziwić dlaczego katastrofę Titanica badała amerykańska komisja. RMS Titanic pływał pod banderą brytyjską, jednak należał do White Star Line (spółki zależnej) w holdingu żeglugowym International Mercantile Marine (IMM). Ten holding był własnością Amerykanina Johna Pierponta Morgana. Ustalenia jakie poczyniono w czasie obrad tych komisji przyczyniły się do opracowania nowych standardów bezpieczeństwa, przyjęto międzynarodową Konwencję o bezpieczeństwie życia na morzu, powstały patrole lodowe. 

Piękny, luksusowy statek płynął w dziewiczym rejsie z wielką liczbą bardzo znanych osób i zatonął. Był to dla ludzi niesamowity wstrząs. Zachwiał wiarę w wielkość techniki i stał się ostrzeżeniem.

Tylko czy my to ostrzeżenie rozumiemy?

PS. W zeszłym roku była obchodzona setna rocznica zatonięcia kanadyjskiego Titanica czyli transatlantyku Empress of Ireland. Zginęło na nim wiecej pasażerów niz na Titanicu, bo 840 osób. Statek zatonął na skutek zderzenia z parowcem Storstad w 14 minut. Wśród jego załogi był palacz William Clark. Co takiego niezwykłego jest w tym fakcie? To jest niezwykłe, że był on również palaczem na RMS Titanic. Tamta katastrofa przyczyniła się do jego uratowania. Jak usłyszał znajomy dźwięk rozrywanego metalu, natychmiast pobiegł do drabiny i szybko wydostał się na pokład. Gdy pytano go, która katastrofa była bardziej przerażająca odpowiedział, że zatonięcie Titanica.

KOMENTARZE

  • @Pope Nimrod 08:01:58
    Są różne teorie spiskowe na ten temat. Może przybliżysz tę, o której piszesz. Czytałam ich wiele, jednak chyba nie było w żadnej z nich nawiązania do 1913 roku.
  • @Pope Nimrod 09:18:58
    Czytałam w różnych źródłach. Tę stronę, znam dobrze. Pod tą zakładką, którą podałeś jest pewna teoria zatonięcia statku. Nie tłumaczy dlaczego miał zatonąć "Titanic". Morgan miał płynąć tym statkiem, nie płynął tylko dlatego, że sprzeciwił się temu jego lekarz. Teorie o zamianie statków zostały obalone gdy Ballard odkrył wrak "Titanica".
    O tym spotkaniu "na szczycie" czytałam i plan Morgana się powiódł.
    Książka, która opisuje katastrofę statku "Titan" po zderzeniu z górą lodową, pisałam na ten temat:
    http://legendtitanic.blogspot.com/2012/07/niesamowite-przeczucia-katastrofy.html
    Filmiki przedstawiają teorie dla mnie raczej niewiarygodne,
  • Zagadka
    Czy podmieniono nazwy Titanika z Olimpikiem? Olimpic po zderzeniu z okrętem wojennym był tak uszkodzony, że pomimo dużych przeróbek, nie uzyskałby prawa do dalszej eksploatacji. Jakie machlojki zrobiono z ubezpieczeniem Tytanika tuż przed podróżą? Jakie litery pokazała kamera po odpadnieciu pierwszych liter z nazwy Tytanik? No, panowie, weźcie się do pracy!
  • @Casey 04:09:28
    Temat "Titanica" jest bardzo popularny i dlatego mnożą się różne teorie na ten temat. Wiele jest mitów oraz legend.

    Dnia 20.09.1911 RMS Olympic zderzył się z brytyjskim krążownikiem HMS Hawke. Tak to wyglądało.
    http://3.bp.blogspot.com/-pAG6gufjIfo/T9onYIbcozI/AAAAAAAAAM8/NJ_yTJnEzp8/s1600/800px-Hawke_-_Olympic_collision.jpg
    Poradzono sobie z naprawą i statek pływał do 1935 roku.

    "W 1913 roku "Olympic" został przebudowany w następstwie katastrofy "Titanica", która spowodowała wątpliwości odnośnie jakości i bezpieczeństwa "Olympica". Zainstalowano więcej łodzi ratunkowych oraz zbudowano podwójne dno, mające uchronić statek przed podzieleniem losu siostrzanej jednostki."
    http://pl.wikipedia.org/wiki/RMS_Olympic

    "Zamiana statków
    Olympic po zderzeniu został zamieniony na Titanica i to on zatonął podczas tego rejsu. Natomiast Titanic pod nazwą RMS Olympic pływał ponad dwadzieścia lat.

    Teoria zamiany jest autorstwa Robina Gardiner i Dana Van Der Vat. RMS Olympic po zderzeniu z HMS Hawke był uszkodzony i wtedy postanowiono przemianować Olympica na Titanica. Ten fałszywy statek miał ulec katastrofie po zderzeniu z gorą lodową, aby wyłudzić odszkodowanie. Teoria została obalona po znalezieniu wraku Titanica. Titanic w budowie miał numer 401 i tym numerem były oznaczone jego części. Na częściach wraku są właśnie takie numery. RMS Olympic miał numer 400."
    http://legendtitanic.blogspot.com/2012/09/mity-na-temat-titanica.html

    Poza tym na statku było wiele oznaczeń ze słowem "Titanic". Wszystkie miano zdemontować i zastąpić? To by się nie udało.

    "W 1935 roku "Olympic" został wycofany z obsługi pasażerskiej i przeznaczony na złom. Niektóre elementy dekoracyjne z transatlantyku trafiły do hoteli i pubów, w większości w Londynie. Część dekoracji (panele ścienne, żyrandole) została następnie odzyskana i przy ich pomocy restaurację z "Olympica" (identyczną z restauracją z "Titanica") odtworzono w zmniejszonej nieco wersji na statku wycieczkowym Celebrity Millenium zbudowanym przez armatora Celebrity Cruises w 2000 r."
    http://pl.wikipedia.org/wiki/RMS_Olympic
    Nikt na tych elementach nie odkrył nazwy "Titanic".

OSTATNIE POSTY

więcej

ARCHIWUM POSTÓW

PnWtŚrCzPtSoNd
    123
45678910
11121314151617
18192021222324
25262728293031

ULUBIENI AUTORZY